Si la setmana passada vam tractar el projecte de llei promogut per la Conselleria de Cultura de la Generalitat, que afavorirà a casa nostra el cinema en versió original, aquest dilluns volem continuar parlant sobre la nostra llengua, el català. I és que avui mateix s'ha posat en marxa una campanya de sensibilització, pel que fa a l'ús del català en el sector de l'hosteleria.
La Generalitat inspeccionarà des d'avui mateix l'ús del català en el sector turístic, d'acord amb la llei de política lingüística. En cas d'incompliment de la normativa, que obliga a retolar i poder atendre en català, s'aixecarà una acta informativa, que passats tres mesos es podria convertir en sanció.
Un de cada cinc turistes que s'allotja en un hotel de Catalunya és català i, per tant, pot demanar que se l'atengui en la seva llengua. Si fem un cop d'ull a l'incompliment de la normativa, que durant el 2008 es va saldar amb un total de 1.500 denúncies, comprovem com el sector turístic, no n'està prou de preparat i sensibilitzat.
"Tot català o catalanoparlant té dret a ser atès en la seva llengua dins del seu propi país". El director general de Turisme de la Generalitat, Joan Carles Vilalta, recorda que la llei de política lingüística deixa molt clars els drets dels clients quan són atesos en un establiment que es trobi en territori català. I és que la normativa vigent obliga els establiments oberts al públic a tenir com a mínim una persona que entengui el català, encara que no té cap obligació de parlar-lo. Els comerços, hotels, bars, restaurants i altres serveis també han de retolar en aquesta llengua i tenir-hi les cartes del menú i els fulls de reclamacions.
Tots hem viscut exemples de que això no funciona, o bé no ens entenen, o trobem cartes o rètols amb errors ortogràfics. Això demostra per una banda la ineficàcia de la llei de política lingüística, i per una altra, la irresponsabilitat dels empresaris.
Com cada setmana volem conèixer la vostra opinió. Parlarem de la nova campanya d'ús del català que ha preparat la Generalitat a ritme de Bollywood, i quina en pensem que n'és l'eficàcia.
dilluns, 16 de març del 2009
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada